Как да присъстваме осъзнато в живота

Според будистите обичайното състояние на съзнанието ни по-скоро наподобява буден сън, отколкото истинска будност (съзнателност). Осъзнатостта (съзнателността) е отговора на нашата потребност, да живеем в хармония със себе си и със света. Да си осъзнат, означава да присъстваш в настоящия момент неосъдително.

Какво представлява метода „майндфулнес“?

„Майндфулнес“ е подход, който усилва нашата  осъзнатост. Той ни учи да обръщаме внимание на това, което ни се случва в момента („тук и сега“), без осъждане, мнения или оценки. Това спонтанно и неангажирано наблюдение ни помага да се успокоим, като наблюдаваме внимателно мислите, емоциите и усещанията си, които се появяват.

Най-популярното определение на „майндфулнес“ е на Джон Кабат-Зин: „майндфулнес“ е „да присъстваш и целенасочено да обръщаш внимание на всичко в настоящия момент, без да си настроен критично към него“.

"Майндфулнес" на практика е способността да присъстваш
изцяло в даден момент, на дадено място и спокойно да приемаш влиянието на средата. 

„Майндфулнес“ е състояние на свързаност. Осъзнатостта означава да бъдеш по-свързан със себе си чрез себеизучаване и съзнателни действия. Ако се научим да изследваме себе си и природата на своя ум, ще имаме възможност да живеем с повече удовлетворение и мъдрост. Ключът към този път се крие в това да се научим да присъстваме в настоящия момент. И когато се посветим на това да присъстваме в реалността, на хоризонта се появяват нови възможности. Другото име на осъзнатостта е “сърдечност”.

Основни принципи на практикуване на „майндфулнес“:                           

* Наблюдавайте настоящия момент такъв, какъвто е – обърнете изцяло вниманието си към мястото, на което сте, в момента, в който сте там, без да раздавате оценки.

* Оставете оценките да минат покрай вас – отбележете какво си мислите, но го оставете да мине покрай вас като нещо ненужно и чуждо в настоящия момент.

* Не съдете строго себе си, ако мисълта ви започне да блуждае – не се обвинявайте, ако мисълта ви непрекъснато отскача до други места и събития; спокойно и безкритично се върнете отново към себе си, „тук и сега“.

Каква е ползата от усвояване на метода „майндфулнес“?

Резултатът от практикуване на „майндфулнес“ е успокояване на мисълта и справяне със стреса. Този метод ни помага да откликваме на ежедневните проблеми по спокоен и здравословен начин. Той посочва пътя, по който да се потопим в настоящето, без да се притесняваме за неща, които не можем да променим в сегашния момент.   

Практикуването на „майндфулнес“ намира приложение в редица анти-стрес програми – за хора подложени на голям стрес на работното място, при поведенческа терапия на агресивно поведение и др.. Методът се използва в широка гама от състояния, като хронична болка, сърдечни проблеми, тревожни състояния, проблеми със съня, зависимости, депресия и др..

Майндфулнес“ помага да се научим да опознаваме и да обичаме себе си такива, каквито сме и да се успокояваме бързо при високо стресови ситуации.

Сподели

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *